گـــــلخونــــــــــــــــــــــــــــه
پنجشنبه ششم مهر ۱۳۹۱
توت فرنگی یا غول فرنگی؟!! ...  




در این عکس یک توت فرنگی خیلی بزرگ رو میبینید که چیزی جز دانش و مهارت پرورش دههنده اش رو نشون نمیده...!





https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/46282_488547824497788_263147880_n.jpg


برچسب‌ها: توت فرنگی, توت فرنگی بزرگ, توت فرنگی غول آسا, محصول توت فرنگی در گلخانه
پنجشنبه ششم مهر ۱۳۹۱
کشت توت فرنگی در گلخانه + فایل pdf ...  

در این پست یک فایل pdf راجع به کشت توت فرنگی میزارم که بطور مختصر و مفید مراحل کشت توت فرنگی در گلخانه رو توضیح میده

که شامل سرفصل های زیر هست:


1-کودها و حاصلخیزی خاک


2-فاصله و کاشت


3-آبیاری قطره ای


4-پوشش ردیف ها


5-گرده افشانی و میوه دهی


6-مدیریت آفات


7-برداشت محصول


8- آنالیز اقتصادی کشت توت فرنگی


امیدوارم این نوشته بتونه کمکتون کنه

برای دانلود اینجا کلیک کنید!



نظر یادتون نره...


برچسب‌ها: کشت توت فرنگی, کشت گلخانه ای, کشت توت فرنگی هیدروپونیک, کشت هیدروپونیک
جمعه شانزدهم تیر ۱۳۹۱
گلخانه های خانگی (2) ...  

شکل گلخانه:


گلخانه های خانگی معمولا به صورت یکطرفه (چارطاقی) و دوطرفه (سرپا) ساخته میشوند.

در گلخانه یکطرفه،یک طرف گلخانه متکی به دیوار یک ساختمان میباشد و طرف دیگر دارای پوشش گلخانه ای است،این شکل گلخانه در ساخت گلخانه های کوچک کاربرد دارد.این گلخانه ها میتوانند سیستم سرمایش،گرمایش و تهویه مشترک با ساختمان مجاور خود داشته باشند.

نوع دوم گلخانه فضای بیشتری را برای ساخت تامین میکند.نور بیشتری را دریافت کرده و سیستم سرمایش و گرمایش جداگانه نیاز دارند و طبعا هزینه ساخت بیشتری را تحمیل میکنند.


قاب گلخانه(greenhouse frame):


قاب یا فریم گلخانه میتوناد ساختاری ساده یا پیچیده داشته باشد،و این بستگی به نوع مهندسی و شرایط طراحی گلخانه دارد.

بهترین و زیباترین طرح ها برای گلخانه های خانگی،طرح های Aشکل(A frame) و Rigid-frame میباشند.

تصاویر زیر نشان دهنده این نوع گلخانه ها میباشند


Rigid frame


Greenhouses with an oak finish on a concrete base attatched to a house



A- frame





سیستم های کنترل الکترونیکی:


به طور کلی در بسیاری از موارد گلخانه های خانگی در باغها،ویلا ها و سایر نقاط خارج از شهر قرار دارند،در نتیجه سرکشی و مراقبت دائمی از آنها امکان پذیر نیست.

از این رو برای مراقبت و تنظیم بسیاری از فعالیت های گلخانه ای مانند،تنظیم زمان کار سیستم های سرمایش و گرمایش،پمپ های آب،تهویه،تغذیه،سایبان و... سیستم های کنترل الکترونیکی متعددی در بازار موجود میباشند که مورد استفاده مناسبی در این نوع گلخانه ها دارند.عامل محدود کننده در این مورد شاید هزینه اولیه مورد نیاز این سیستم ها باشد که با روح تفننی بودن احداث گلخانه خانگی چندان سازگاری نداشته باشد.



برچسب‌ها: گلخانه, گلخانه خانگی, باغبانی, طراحی خانه
پنجشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۱
...  


گلخانه پرورش نخل های بزرگراه در والنسیای اسپانیا


به ابعاد این گلخانه غول آسا توجه کنید!




http://us.123rf.com/400wm/400/400/vitalyromanovich/vitalyromanovich0911/vitalyromanovich091100013/5859900-greenhouse-l-umbracle-palm-trees-avenue--valencia-spain.jpg


برچسب‌ها: گلخانه, گلخانه داری, گلخانه در اسپانیا, گلخانه داری صنعتی
پنجشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۱
گلخانه داری صنعتی به این میگن...! ...  

تصویری بسیار زیبا از گلخانه های صنعتی در اسپانیا(ایالت آلمیدا)





Anthropocene_mm7893_07


برچسب‌ها: گلخانه, گلخانه داری, گلخانه در اسپانیا, گلخانه داری صنعتی
پنجشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۱
گلخانه های خانگی (1) ...  
خیلی از موارد پیش میاد که افراد مایل به احداث گلخانه ای کوچک در محل زندگی،کار یا باغ خود،جهت سرگرمی و احیانا کشت سبزیجات و گلهای مورد نیاز خانواده و دوستان باشند اما علی رغم اینکه این کار ساده به نظر میاد،به اندازه احداث یک گلخانه تجاری حساس و دقیق هست.

در این پست سعی شده مهمترین موارد و نکات لازم برای احداث گلخانه های خانگی یاداوری بشه

نور:

نور! مهمترین عنصر در هر گلخانه ای بی شک،نور است،چه از لحاط فتوسنتز و چه از لحاط گرم کردن محیط برای انجام سایر فرایندهای تولید، نور مهمترین فاکتور مورد نیاز میباشد.

بدیهی است در گلخانه های خانگی نیز نور عامل مهمی محسوب میگردد،بنابراین باید مکان مورد نظر گلخانه به شکلی انتخاب گردد که حداکثر نور را (به خصوص در فصول سرد سال)دریافت کند.انتخاب محل گلخانه از این لحاظ، وقتی حساستر میگردد که بدانیم در محوطه خانه یا باغ،درختان و دیوارهای زیادی وجود دارند و باید برای جلوگیری از سایه اندازی آنها در حال و آینده تدابیر مناسب اندیشیده شود.

بهترین مکان برای احداث گلخانه ها،جنوبی ترین قسمت منزل یا سایه درختان میباشد،در این حال بیشترین نور به گلخانه میرسد،بعد از آن،قسمت شرقی،در طول اواخر پاییز و زمستان نور مناسبی را برای گلخانه تامین مینماید.

جنوب غربی ساختارهای ساختمان(structures) بهترین مکان بعدی برای احداث گلخانه میباشد.

و در آخر،قسمت شمالی،میتواند مورد نظر سازنده گلخانه قرار گیرد.

توجه داشته باشید که مطلوب ترین نور برای گیاهان نور اول صبح میباشد که فعالیت های تولیدی و فتوسنتز را به حداکثر میرساند،بنابراین در نهایت باید مکان طوری انتخاب شود که اولا نور مطلوب چه از نظر شدت و چه از نظر طول مدت به گیاه برسد و دوما نور اول صبح که مطلوب تر میباشد برای گیاه تامین شود.



زهکشی:


زهکشی خاک یکی دیگر از موارد مهم در احداث گلخانه میباشد،مکان مورد نظر برای احداث گلخانه باید دارای زهکشی مناسب برای خروج آبهای سطحی باشد،در غیر این صورت،با مرطوب شدن خاک زمینه برای رشد و تکثیر انواع قارچ ها و آفات فراهم میگردد.

در گلخانه های هیدروپونیک که با محلول غذایی سرورکار داشته و جنس خاک در تغذیه گیاه مهم نمیباشد،هرچه بافت خاک سبکتر باشد،زهکشی بهتر انجام میپذیرد،ولی در گلخانه های خاکی باید ترکیبی از خاک های سبک و سنگین صورت پذیرد تا علاوه بر زهکشی مناسب،رطوبت مورد نیاز گیاه نیز حفظ گردد.



گرمایش:

اگر چه در اغلب مناطق در فصول بهار و تابستان نیاز آنچنانی به گرما احساس نمیگردد،اما در روزهای سرد زمستان نیاز به گرم کننده به طور جدی احساس میگردد.نور خورشید در زمستان نهایتا 25 درصد از انرژی گرمایی مورد نیاز گلخانه را تامین مینماید و مابقی باید توسط دستگاههای کوچک ایجاد حرارت الکتریکی یا گازوییلی یا نفتی تامین گردد.در ایجاد گرما در گلخانه نکته مهم به صرفه بودن دستگاه از نظر صرف هزینه میباشد.البته گلخانه از نظر ساخت نیز باید به شکلی باشد که گرمای کمتری را هدر بدهد،که در این مورد در پست های بعدی صحبت خواهد شد.

البته در سالهای اخیر ایجاد گرمایش بوسیله سلولهای خورشیدی در برخی نقاط دنیا مرسوم گردیده که البته هزینه اولیه سنگینی را بردوش مالک تحمیل میکند اما برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی راه حل مناسبی به نظر میاید.


سرمایش:

در تابستان بی شک سرمایش یکی از ملزومات گلخانه میباشد،چرا که اثر گلخانه ای پوشش گلخانه موجب افزایش شدید دمای محیط تا چندین درجه میگردد، بنابراین استفاده از سیستم های سرمایش یا تهویه کوچک برای گلخانه ها الزامی میباشد.




برچسب‌ها: گلخانه, گلخانه خانگی, باغبانی, طراحی خانه
شنبه بیست و پنجم تیر ۱۳۹۰
شکر تیغال ...  

شکر تیغال یا Echinops adenocaulos گیاهی علفی و چند ساله خاردار است که در استانهای فارس، اصفهان،مازنداران،تهران و کرمانشاه و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا مشاهده میگردد.

این گیاه زیبا به رنگهای مختلف بوده و دارای 23% قند ترهالوز میباشد که به آن طعمی شیرین میبخشد.در پزشکی از آن به عنوان ضد سرفه و پایین آورنده تب و همچنین ملین استفاده میگردد.

تاکسونومی:

فرمانرو گیاهان،شاخه گیاهان گلدار،رده دو لپه ای ها،راسته گل مینا،تیره گل ستاره ای ها و سرده شکر تیغال میباشد که در ایران دارای 54 گونه است که بیشتر آنان منحصر به ایران میباشند.


http://up.vatandownload.com/images/91oj1yhcb2ciqhb87sj.jpg


http://www.fourlangwebprogram.com/fourlang/afbeeldingen/Cirsium_vulgare.jpg


http://www.colorfulnature.com/flowers/Echinops_Adenocaulos___3__/Echinops_Adenocaulos___3__-m.JPG






سه شنبه بیست و یکم تیر ۱۳۹۰
انواع گلخانه(2) ...  

بعد از گلخانه های چوبی،گلخانه های فلزی یا مدرن بوجود آمدند.در ساخت این نوع گلخانه که امروزه بسیار متداول است از آهن گالوانیزه(ضدزنگ) یا آلومینیوم استفاده میگردد.

اتصال لوله های تشکیل دهنده این نوع گلخانه ها بوسیله جوش یا پیچ و مهره صورت میگیرد.البته اتصال مورد تایید فائو اتصال پیچ و مهره میباشد که دارای انعطاف و مقاومت بیشتری نسبت به جوش است.بهرحال اگر اتصال با جوش بصورت مناسب و با کیفیت صورت بگیرد هم دارای مقاومت بالایی خواهد بود.بدیهی است استفاده از پیچ و مهره هزینه بیشتری نسبت به جوش میطلبد.

پوشش این نوع گلخانه ها میتواند پلاستیک(پلی اتیلن)یا شیشه باشد.

معمول ترین شکل ساخت گلخانه های فلزی شکل قوسی یا کوانست میباشد،برای گلخانه های قوسی معمولا پوشش پلاستیک در نظر گرفته میگردد،پلاستیک در این اسکلت خوب مینشیند و به خوبی محکم میگردد.گلخانه های قوسی میتواند به صورت تک واحدی و یا مرکب ساخته شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارا هستند.به طور کلی برای ایران بهتر است گلخانه فلزی از نوع پیچ و مهره ای و بصورت مرکب ساخته شود. سطح گلخانه نیز برای دارا بودن توجیه اقتصادی نباید کمتر از 2500 متر مربع باشد.

علاوه بر گلخانه های قوسی یا کوانست،انواع دیگری از گلخانه از نظر شکل وجود دارند که عبارتند از:

گلخانه های دو طرفه:

در این نوع گلخانه ارتفاع دو دیواره تشکیل دهنده گلخانه یکسان میباشد.سقف بصورت شیروانی است و پوشش میتواند از نوع شیشه ای باشد.

گلخانه نیمه دوطرفه:

در این نوع گلخانه ارتفاع یکی از دیواره ها از دیگری بیشتر است.این نوع گلخانه ها رواج کمتری دارند.

گلخانه یکطرفه:

در این نوع گلخانه که تقریبا منسوخ شده و کاربرد تجاری ندارد،یکی از دیواره ها از آجر و مصالح ساختمانی تشکیل شده است و دیگری از پوشش شیشه ای تشکیل گردیده و بیشتر برای پرورش گل های زینتی مناسب است.


استاندارد فائو برای ایران:

گلخانه 3 واحدی است که طول هر واحد 40 متر و عرض آن 8 متر در نظر گرفته میشود.بنابراین هر گلخانه دارای مساحت:              40 * 8 * 3 = 960 متر مربع

همچنین جنس این گلخانه باید از آهن گالوانیزه یا آلومینیوم و اتصالات از جنس پیچ و مهره بوده و پوشش آن از جنس شیشه باشد.