پیوند سبز
 طراحی داخلی وخارجی با پوششهای گیاهی وگلهای آپارتمانی  

گل مینا

 

نام علمی :(Chrysanthemum leucanthemum L)

 گیاه چندساله‌ای از خانوادهٔ پاناسه آ و از تیره مینا است.گل مینا در شمال ایران رویش فراوانی دارد. طول گیاه ۳ تا ۶ اینچ ، با گل‌های زرد لیمویی که میوه‌ای با روپوش مودار می‌باشد.

کاربردهای دارویی

این گیاه دارای خاصیت دارویی است و در درمان سردردهای میگرنی بسیار موثر است.از دانهٔ این گیاه روغن گل مینا یا EPO تهیه کرده در کشورهای اروپایی در داروخانه بنام کپسول اپو به فروش می‌رسد. اپوکپسول حاوی ۲۵۰ میلی گرم و یا ۵۰۰ میلی گرم روغن گل مینا است. علاوه بر این مخلوط روغن گل مینا + ویتامین E به نام Efamol و نیز مخلوط روغن گل مینا + روغن ماهی را به نام Marin cap به فروش می‌رسانند. روغن گل مینا حاوی اسیدهای چرب ضروری ازنوع اسید لینوئیک (۷۰ درصد) و اسید گامالینوئیک (۹ درصد) می‌باشد.اسیدهای چرب ضروری برای رشد و تکثیر سلول‌های بدن ضروری هستند.

این داروها در موارد زیر کاربرد دارند:

  • در سندرم پیش قاعدگی
  • درمان درد پستان = ماستالژی
  • درمان مالتیپل اسکلروز
  • درمان بی اشتهایی و بی اشتهایی شدید که در مالیخولیا دیده می‌شود.
  • درمان اگزمای آتوپیک صبح و شب
  • پماد آن در آلرژی پوستی و هر نوع تحریک پوستی مفید است.

 

 

روش استفاده دارویی

  • بصورت دم کرده: با دم کردن یک قاشق چایخوری از پودر گیاه را دریک استکان آب جوش
  • تهیه تنطور
[ جمعه هفدهم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 18:12 ] [ حسین همدانیان ]

آشنـایی به فایـده های اعجـاب انگیـز سرکـه سیـب

 


 

 

حتما باید شنیده باشید که میگن خوردن یک سیب در روز شما رو از مراجعه به دکتر بی نیاز می کنه! حالا سرکه اش هم سرشار از خاصیت هست و معجزات زیادی داره! سرکه سیب حاوی مواد معدنی زیادی هست و علاوه بر خواصی که کلا سرکه بر روی دستگاه های تصفیه کننده خون داره٬ سرکه ی سیب خواص بیشتری هم داره و نه تنها یک اسید استیک سالم و ملایم هست و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده داره، بلکه به مقدار قابل توجهی دارای پتاسیم٬ فسفر٬ کلرور منیزیم٬ کلرورسدیم٬ گوگرد٬ ویتامین های گروه B و ویتامین D هست که این مواد موجود در سرکه سیب باعث طراوت و نشاط سلول های بدن می شود و می تونه دستگاه گوارش را فعال کنه و اثر فوق العاده خوبی هم بر روی هضم مواد چربی گوشتی و پروتئین دارد. در اینجا اشاره ای داریم به فواید کاربردی، تغذیه ای و بهداشتی سرکه سیب که امیدواریم شما دوستان به این محلول مفید بیشتر از قبل توجه داشته باشید :

آشنایی با برخی فواید سرکه سیب :
 


موضوعات مرتبط: گیاهان وخواص دارویی انها(بیاین با طبیعت آشتی کنیم)
ادامه مطلب
[ جمعه دهم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 11:20 ] [ حسین همدانیان ]

گل مريم Polliantes tuberousa

 

 
http://www.orchis.de/orchis/ai/ai00046c.jpg
گل مريم در جهان در دو نوع پرورش مي يابد

اين دو نوع عبارتند از : پايه بلند يا شکوفه اي و نوع پايه کوتاه يا گوشتي

نوع پايه بلند آن داراي گلهاي ريز و شکوفه مانند است وطول شاخه هاي آن گاهي تا يک متر و هشتاد سانتي متر ميرسد

نوع پايه کوتاه آن داراي گلهاي درشت و گوشتي است و طول شاخه آن از پايه بلند کوتاه تر و ضخامت شاخه آن بيشتر است

گل مريم در کشورهاي مختلف از جمله هلند و ايران و چند کشور ديگر پرورش مي يابد

در ايران نيز اين گل به صورت تجارتي توليد مي شود

بيشترين توليد گل مريم در ايران در فصل بهار و تابستان در گلخانه ودر فضاي باز در شهر ورامين و در فصل پاييز و زمستان در شهر دزفول است

گل:
مريمي که در ايران توليد مي شود به دليل معطر بودن آن در دنيا منحصر بفرد
است و به دليل همين مزيت در دنيا جايگاه ويژه اي دارد و هر ساله مقدار
زيادي از اين نوع گل به سراسر جهان وبخصوص به اروپا صادر مي شود

گلدهي:

 
    گل مريم بسته به فصل کاشت، در بهار، تابستان، پاييز و يا زمستان گل مي دهد. در حالت عادي پيازي که در بهار کشت شده، گلدهي آن از اواسط تابستان شروع مي شود که برحسب رقم گلدهي مي تواند تا اواسط پائيز ادامه يابد. در مناطقي که زمستان زياد سرد نيست و فصل سرما زود شروع نمي شود مي توان پياز مريم را در بهار ديرتر کاشت تا گياهان در اوايل پائيز گل بدهند. براي توليد گل مريم در فصل سرما مي توان از گلخانه اي با دماي حدود 18-16 درجه سانتيگراد استفاده نمود که پيازها پس از 8 هفته به گل خواهند نشست.  
 
خاک :

     خاک مريم بايد سبک ، شني ، حاصلخيز و با زهکشي خوب باشد.pH  مناسب خاک براي کاشت گل مريم 7-6 مي باشد. در صورتي که خاک سنگين باشد براي داشتن رشد غده اي خوب لازم است ابتدا خاک اصلاح شود.

آبياري:

     در طول دوره رشد، رطوبت خاک بايد حفظ شود اگر خاک خشک باشد شاخ و برگ گياه به رنگ، سبز يا آبي تيره در آمده و به علاوه کيفيت گل هم پايين مي آيد. مقدار آب لازم و دوره آبياري به آب و هوا ، نوع خاک و ميزان بارندگي بستگي دارد. در آبياري مريم نبايد زياده روي کرد چون اين گياه به رطوبت حساس است. در خوزستان در فصل هاي بهار و تابستان آبياري بايد 4-3 روز در ميان انجام شود و در فصل هاي پائيز و زمستان به صورت يک هفته در ميان و در نهايت بايد هر 15 روز يک بار بايد گل مريم آبياري شود. آب با  7-5/6 pH= وEC 1000 ميکروموس بر سانتي متر براي گل مريم مناسب مي باشد.

دما:
 

     پياز مريم به سرما حساس بوده و در زمستان بايد از خاک خارج گرديده و در انبار نگهداري شود. اگر دماي هوا در فضاي باز، بين 30-20 درجه سانتيگراد باشد ميزان توليد پياز به بالاترين مقدار خود مي رسد. دماي بهينه نگهداري بوته مريم 5/29-5/15 درجه سانتيگراد مي باشد و چون گياه به سرما حساس است دماي پائين 10 درجه سانتيگراد به آن آسيب مي رساند.

نياز نوري : گل مريم نياز به نور زياد و کامل دارد و هرگز در سايه قادر به رشد نمي باشد.


 

ادامه مطلب
[ شنبه پنجم بهمن ۱۳۹۸ ] [ 23:31 ] [ حسین همدانیان ]

نقش گل کاغذی در طراحی ورودی منزل باغ و ویلا

 

گل كاغذي
 
 خانواده : Nyctaginaceae

گل كاغذي از گياهان بسيار زيبايي است كه در سالهاي اخير به طوري چشمگيري مورد توجه قرار گرفته است. اين گياه در طبيعت به صورت درختچه بالا رونده مي رويد و در بعضي از مناطق در طراحيهاي فضاي سبز به كار مي رود.گل كاغذي با رنگهاي متنوع خود در سبدهاي آويزان و داربستها كاشته مي شود. گل كاغذي در برابر سرما مقاوم است و در تابستانهاي گرم كه ديگر گياهان قدرت گلدهي ندارند،اين گياه، توده اي از گل را به ارمغان مي آورد.
 
 
                         

 

موضوعات مرتبط: آشنایى, کاشت و نگهداری گل ودرخچه باغی
ادامه مطلب
[ پنجشنبه سوم بهمن ۱۳۹۸ ] [ 18:12 ] [ حسین همدانیان ]

 

آووکادو

 

طبقه بندی علمی

فرمانرو: گیاه

شاخه: گیاهان گلدار

راسته: برگ بوسانان

گونه: P.americana

نام علمی: Persea Americana

کشورهای مکزیک، شیلی، جمهوری دومینیکن، اندونزی، آمریکا، کلمبیا، پرو، کنیا، برزیل و چین مهمترین کشورهای تولید کننده آووکادو  گزارش شده اند. اما کشت آن در نیوزیلند و استرالیا نیز در حال گسترش است.

بطور کلی آووکادو بومی مناطق گرم و مرطوب است اما در مناطق نیمه گرمسیری هم به خوبی گسترش دارد. میانگین دما در تابستان نباید از 14 درجه سانتیگراد کمتر باشد و میانگین بارندگی سالانه برای کشت آووکادو 750 تا 1250 میلیمتر است. در شرایط بارش کمتر از 500 میلیمتر در سال بایستی درختان آووکادو را آبیاری نمود.

در ایران مناطق شمالی کشور (بخصوص استان مازندران) برای کشت و کار آووکادو مساعد است اما متاسفانه علی رغم ارزش غذایی بالای این میوه، کشت و پرورش آن در شمال کشور گسترش چندانی پیدا نکرده است.

  آووکادو درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گلدار طبقه بندی می شود. و تا ۲۰ متر رشد می کند و رشد خیلی سریعی دارد. این گیاه همیشه برگهای سبز دارد که طول آنها به ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر می رسد. گلهای آن نامشخص (ناپیدا) و به رنگ زرد مایل به سبز و به عرض ۵ تا ۱۰ میلیمتر است. میوهٔ گلابی شکل آن از نظر گیاهشناسی یک سته یا شفت است که ۷ تا ۱۰ سانتیمتر طول دارد. در حدود 400 نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آنها دارای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آنها سیاه و خشن است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مایاها و اینکاها از این میوه استفاده می کرده‌اند.
 
  خاک این گیاه باید همواره مقداری مرطوب باشد ولی خیس نباشد. یعنی زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شده بود می توان نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن برگ ها و در نهایت سبب مرگ گیاه خواهد شد.
  کمبود نور سبب مب شود که گیاه به سمت منبع نور خم شده و برگ های زیرین آن ریزش کند. علاوه بر آن نور شدید نیز به این گیاه آسیب می رساند زیرا پوست تنه این درخت نازک است. در موطن این گیاه نیز، درختان آووکادو در سایه نسبی سایر درختان بزرگتر رشد می کنند. به همین دلیل مکان کشت آن باید به گونه ای باشد که پرنور و روشن بوده ولی نور مستقیم آفتاب در ساعات اولیه روز که شدت و گرمای کمتری دارد به گیاه بتابد.
  این گیاهان در مناطقی بدون یخبندان و یا بدون وزش بادهای شدید رشد می کنند. وزش بادهای شدید سبب ریزش گل ها و در نهایت کاهش میوه دهی می شود. اکثر گونه های این گیاه دمای تا -1 درجه سانتیگراد را می توانند تحمل کنند. درخت آووکادو حداقل به وجود 150 روز با دمایی بیش از 30 درجه نیاز دارد تا بتواند بهترین رشد و میوه دهی را داشته باشد. این گیاه دما را تا حدود 37 درجه نیز می تواند تحمل کند.
  خاک آووکادو باید به خوبی زهکشی شده باشد و املاح در آن تجمع نداشته باشند. زیرا آووکادو از جمله گیاهان حساس به تجمع املاح و خاک های شور است. درختان جوان تا 1 تا 2 سال اول نیاز به کوددهی ندارند ولی بعد از آن می توان از کودهای کامل به نسبت های 10-10-10 هر سه ماه یکبار استفاده کرد.
  تکثیر آووکادوو به روش های کشت بذر، ریشه دار کردن قلمه و پیوند صورت می گیرد. برای کشت بذر بهتر است پس از برداشت میوه و قبل از خشک شدن هسته به کشت آن در خاک یا آب اقدام کرد. این هسته ها در آب نیز جوانه می زنند. گیاهان حاصل از کشت بذر پس از 6 تا 7 سال به باردهی می رسند که نسبت به روش های دیگر تکثیر این زمان طولانی تر است. در روش های دیگر، گیاهان حاصل زودتر به باردهی خواهند رسید. در تکثیر از طریق قلمه می توان برای افزایش ریشه زایی از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده کرد. تکثیر آووکادو از طریق پیوند، اکثراً به منظور افزایش کیفیت و کمیت میوه های تولید شده مورد استفاده قرار می گیرد. گیاهان پیوندی نسبت به گیاهان تولید شده از طریق بذر (هسته)، میوه دهی بهتری دارند.

 

[ چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۸ ] [ 7:56 ] [ حسین همدانیان ]

ماگنولیا

عکس ماگنولیا
  ماگنولیا درختی همیشه سبز و بسیار بزرگ از خانواده مگنولیاسه میباشد که بومی جنوب شرقی آمریکا میباشد.
این گیاه در ویرجینیای جنوبی تا فلوریدای مرکزی و از غرب تا شرق تکزاس و اوکلاهما دیده میشود و به علت گلهای بزرگ سفید رنگ و بسیار زیبا و معطری که دارد در سراسر جنوب شرقی آمریکا به عنوان درخت زینتی بسیار محبوب شناخته میشود.

 
 
  ارتفاع این درخت همیشه سبز به 27 متر میرسد و 8 متر گستردگی آن میباشد و 20 تا 50 سال زمان مورد نیاز است تا درخت به ارتفاع نهایی خود برسد.
این درخت چوبی سخت و سنگین دارد و برای ساختن مبلمان، پالت چوبی و روکش مورد استفاده قرار می گیرد.
تنه این درخت هرمی شکل میباشد.
برگهای این درخت ساده و تخم مرغی شکل و به رنگ سبز تیره هستند هر برگ دو سال روي درخت مي‌ماند.
گلها درشت، به رنگ سفيد، شيري، معطر، به قطر 20ـ 15 سانيمتر، داراي سه كاسبرگ گلبرگ مانند و 7ـ6 گلبرگ مي‌باشند كه بتدريج از خردادماه تا آخر تابستان ظاهر مي‌شوند.
ميوه آن تخم مرغي شكل و كركدار بوده و در فصل پاييز دانه‌هاي قرمز رنگ از درون ميوه خارج مي‌شوند.
این درخت از سن 15 سالگي و گاهي بسيار زودتر شروع به گلدهی میکند.
ماگنولیا با 10 سال سن میتواند دانه تولید کند و این دانه ها توسط پرندگان و پستانداران پخش میشود .
این دانه ها توسط سنجاب و بلدرچین خورده میشود.
به طور کلی ماگنولیا به عنوان یک درخت بزرگ شناخته میشود ولی اگر آن را روی تپه های شنی ساحلی یافتید قطعا به صورت درختچه ای کوچک میباشد.

 
 
  نگهداری از این گیاه به شرح زیر میباشد:
خاک: خاک لومی، ماسه ای ، گچی مرطوب ،خوب زهکشی شده که خنثی یا کمی اسیدی باشد .
در جای آفتابی یا نیمسایه قرار گیرد.
دمای بین 9 تا 21 درجه دمای مناسب میباشد و نباید در سرما ی زمستان قرار گیرد.
ریشه درخت عمیق میباشد و بهتر است آبیاری های عمیق ماهیانه صورت گیرد.
بهتر است این درخت هرس نشود ولی در صورت لزوم میتوان نسبت به حذف شاخه های نابجا و یا شکسته در تابستان اقدام کرد.
باید از گزند بادهای شدید در امان باشد تا رشد خوبی داشته باشد.

 
 
  کاربردهای این گیاه به شرح زیر میباشد:
براي كاشت در ميان چمن و به عنوان درخت خياباني، همچنين كاشت در گلدانهاي بزرگ (در چند سال اول رشد) مناسب است.
آنرا مي‌توان در كنار سوزني برگان و يا به عنوان پس زمينه سبز براي درختچه‌هاي گلدار نيز كاشت.
اسانس گلها اثر تب بر داشته ودانه گياه داراي ماده روغني و معطر است كه تشنج را بهبود مي‌بخشد.

 
 
  تکثیر: از طريق كاشت بذر در ماسه مرطوب وشاسي سرد در زمستان يا تابستان و از طريق خوابانيدن شاخه در تابستان و يا پاييز و يا پيوند زدن در تير و مرداد ماه امكان پذير است. 
 
 

: منابع 
http://apps.rhs.org.uk/plantselector/plant?plantid=1219 
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnolia_grandiflora 
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/factsheets/trees-new/magnolia_grandiflora.html 

[ یکشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۸ ] [ 9:18 ] [ حسین همدانیان ]

گل شبنم سرخ / گل یخ کوچک

  گل ناز رونده  گیاهی همیشه سبز، چند ساله با ساقه های علفی است. ارتفاع گیاه در بعضی گونه ها ۶۰-۴۵ سانتیمتر و در بعضی گونه ها ۳۰-۱۵ سانتیمتر است. و قطر گل ها تا ۵ سانتیمتر هم می رسد.

برگ ها آبدار، سه وجهی تا استوانه ای شکل هستند. رنگ برگ ها سبز مایل به خاکستری-نقره ای به طول ۷-۵ سانتیمتر و شبیه به انگشتان دست یک نوزاد می باشد. گاهی رگه هایی به رنگ قرمز نیز در رنگ سبز برگ مشاهده می شود که رنگ مایل به قرمز ساقه های جوان جذابیت زینتی برای این گیاه به ویژه در اواخر زمستان فراهم می آورد.

هر گل منفرد در انتهای شاخه ظاهر شده و دارای چندین گلبرگ باریک، طویل و رنگی است. بیشتر گونه ها دارای رنگ صورتی است ولی رنگ های ارغوانی، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هم در بعضی گونه ها وجود دارد. زمان گلدهی بسته به گونه ها از اوایل بهار تا اوایل پاییز می تواند ادامه داشته باشد.

گل ناز رونده با توجه به مقاومت به خشکی، شوری، باد و سرعت رشد بالا از گیاهان محبوب در جامعه باغبانی به حساب می آید. این گیاه مناسب برای باغ های صخره ای، ساحلی و خشک منظری است.
 
 
  دانستنیهای علمی :
این گیاه بومی ایالت Cape  در آفریقای جنوبی است. این گیاه به نام  "گل یخ کوچک" نیز گفته شده است.
گیاهان خانواده علف فرشیان (Aizoaceae) را اغلب  با نام رایج گل یخ (Ice plant)  در انگلیسی می شناسند؛ ولی در فارسی مجموعه گونه های این  گیاهان را  به نام گل ناز  می شناسند. نام گل یخ در فارسی نامی انحصاری برای درختچه chimonanthus است.

 
 
  خصوصیات ظاهری : 
گل شبنم سرخ یا گل احساسی گونه ای از گیاهان همیشه سبز می باشد ، البته گاهی بعنوان یکساله کشت و کار می شود.
این گیاه گلدهنده و گوشتی و آبدار است. ساقه ها سبز مایل به خاکستری است. مرکز این گلها زرد بوده و گلبرگ ها از صورتی تا بنفش متغیر هستند که به فصل بستگی دارد. گل ها ی ریز مرواریدی در اواسط بهار یا اوایل تابستان ظاهر می گردند.
گل منفرد در انتهای شاخه ظاهر شده و دارای چندین گلبرگ باریک، طویل و رنگی است.
 گیاه حالت بوته ای و فشرده داشته و نیز شکل کلی آن گرد و دایره ای شکل می باشد. طول گیاه تا 50 سانتی متر می رسد. قطر گل ها 4 سانتی متر بوده و رنگ آنها رنگین است.
 این گل ها بوی تند ملایمی دارند. این گل ها بوسیله زنبور عسل گرده افشانی می گردند.

 

 
 
  شرایط محیط رشد:
 در مدت کوتاه به سرما مقاومت داشته و می تواند تا 7- درجه سانتی گراد را در دوره زمانی کوتاه تحمل کند. به سایه عصرگاهی مقاوم است و آبیاری آن منظم باشد. از لحاظ نوری در شرایط آفتاب کامل باشد و نور زیادی نیاز دارد.
 نیاز به خاک یا بستری دارد که زهکشی خوبی داشته و غرقاب نشود. معمولا در اکثر اقلیم ها آب زیادی نیاز ندارد . این گل زیبا به خشکی مقاوم بوده است . برای آبدهی منتظر بمانید خاک گلدان یا زمین آن خشک شود تا آبیاری مجدد انجام دهید.
به آبیاری زیاد، حساس است .توانایی این را دارد که در خاک نازک صخره ها نیز رشد داشته باشد.
همچنین روی تخته سنگ ها نیز به زندگی ادامه می دهد. از سرمای طولانی حفظ گردد.

 
 
  خواص و کاربردها:
 این گل برای کشت در گلدان ها و جعبه های کاشت بسیار مناسب است. کشت آن بصورت متراک بسیار زیبا می باشد.
کاشت آن در اطراف باغچه می تواند از پیش روی آتش سوزی جلوگیری کند. 
گیاه گیاه مهمی در گیاهان دارویی به شمار می رود. در افزایش مقاومت به باکتریها کاربرد دارد.

 
 
  نحوه تکثیر گیاه : 
معمولاً از طریق کاشت بذر در بستر اصلی پس از رفع سرما و یا تولید نشاء و انتقال آن به بستر اصلی استفاده می شود.
گرفتن قلمه علفی درفصل تابستان نیز می تواند از راه های تکثیر گل شبنم سرخ باشد.

 
 
 

: منابع 
http://davesgarden.com/guides/pf/go/61868/#b 
http://en.wikipedia.org/wiki/Lampranthus_roseus 
http://www.desert-tropicals.com/Plants/Aizoaceae/Lampranthus_roseus.html 
http://www.guernsey.net/~cdavid/botany/files/lampranthus%20roseus 
http://www.guernsey.net/~cdavid/botany/files/lampranthus%20roseus/ 
http://www.shootgardening.co.uk/plant/lampranthus-roseus 

[ سه شنبه پنجم آذر ۱۳۹۸ ] [ 8:23 ] [ حسین همدانیان ]
........ مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

نويسنده وجمع اورنده حسين همدانيان كارشناس كشاورزي اميداست قابل استفاده بازديد كنندگان قرار گيرد ممنون از  نظرات شما
امکانات وب