باغبانی نوین

باغبانی نوین

باغبانی و طراحی فضای سبز
باغبانی نوین

باغبانی نوین

باغبانی و طراحی فضای سبز

نکاتی در مورد نحوه‌ی کوددهی به گیاهان

  1. زمان مصرف کودهای شیمیایی، برای گیاهانی مانند درختان، درختچه‌ها و بوته‌ها، از اوایل بهار تا اواسط تابستان و پس از آن اواخر شهریور تا اواخر مهر می‌باشد.
  2. برای کوددهی به درختان بزرگ باید تعدادی سوراخ به عمق 50 تا 70 سانتیمتر و در فاصله‌ی 80 سانتیمتری از هم و در محدوده‌ی سایه‌انداز درخت ایجاد کرد. فاصله‌ی سوراخ‌های ایجاد شده از تنه‌ی درختان باید درحدود 1.5 متری از تنه قرار داشته و کودهای شیمیایی مورد نظر را در درون این سوراخ‌ها ریخته و سوراخ را پر از آب نمایند. برای ریختن کود در این سوراخ‌ها می‌توان از قیف استفاده کرد.
  3. برای کوددهی چمن، در اواخر پاییز پس از توقف رشد، کودهای ازته مورد نیاز را روی سطح چمن توزیع کرده و درصورتی‌که بارندگی به مقدار کافی انجام گیرد، قسمت اعظم ازت در منطقه فعالیت ریشه توزیع خواهد شد.
  4. برای از بین بردن علف‌های هرز موجود در کودهای دامی و آلی، باید پیش از مصرف آنها را مدتی مرطوب کرد تا بذر علف‌های هرز موجود جوانه‌زده و عاری از قوه‌ی نامیه شوند.
  5. جمع‌آوری سطح فوقانی خاک(لایه‌ی 30 سانتی‌متر سطحی) و توزیع آن در سطح زمین پس از اتمام عملیات تسطیح، از مدفون شدن لایه‌ی حاصلخیز خاک(30-50 سانتی‌متر فوقانی) جلوگیری به عمل خواهد آورد.
  6. در مصرف کودهای شیمیایی و آلی، همیشه این اصل مهم را به یاد داشته باشیم: هیچ‌گاه نباید شرایطی فراهم شود که علایم کمبود در گیاه ظاهر گردد، چون گیاه در مرحله ظهور علایم کمبود، روند مرگ و نابودی را طی می‌کند.
  7. مصرف کودهای شیمیایی که به منظور افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد بایستی ضمن آلوده نکردن محیط زیست و به خصوص آب‌های زیرزمینی، تجمع مواد آلاینده نظیر نیترات در اندام‌های مصرفی محصولات را در حداقل ممکن نگهداشته و از این نظر سلامت و بهداشت انسان و دام را تامین نماید.
  8. مصرف کود شیمیایی از لحاظ اقتصادی و کارآیی، زمانی مطلوب‌ترین بازده را به همراه دارد که تمامی مواد مغذی در حد نیاز در دسترس گیاه باشد که مستلزم نگرشی فراسوی تامین عناصر اصلی ازت، فسفر و پتاسیم است.
  9. معمولاً برای افزایش رشد محصولات کشاورزی کوددهی ضروری است، با این وجود بخش اعظم کودی که در زمین‌های کشاورزی رها می‌شود، هنگام آبیاری شسته و در نهایت به رودخانه‌ها راه می‌یابد. این امر علاوه بر خسارت اقتصادی، به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند. گروهی از دانشمندان دستگاهی ابداع کرده‌اند که تنها به اندازه نیاز گیاه، کود را در اختیار قرار داده، رشد گیاهان را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد و تا 90% از اتلاف کوددهی در روش سنتی کاسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد