باغبانی نوین

باغبانی نوین

باغبانی و طراحی فضای سبز
باغبانی نوین

باغبانی نوین

باغبانی و طراحی فضای سبز

محل مناسب جهت احداث گلخانه

1- اولین نکته مهم محل مناسب است. در انتخاب محل مناسب، فضای توسعه بایستی مورد توجه قرار گیرد. پیش بینی احداث ابنیه مورد نیاز علاوه بر اسکلت گلخانه ها، ساختمان کارگری، سرویس های بهداشتی، فضای لازم جهت ذخیره آب و سوخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

2- توپوگرافی محل: بایستی محل تا حدامکان مسطح باشد تا هزینه تسطیح کاهش یابد. به دلیل استفاده گسترده از آب در عملیات گلخانه ها احداث یک سیستم زهکش مناسب مخصوصاً در خاک های با بافت سنگین ضروری است، به ویژه قرار دادن لوله های سفالی.

3- در مناطق بادخیز گلخانه را نباید عمود بر جهت بادهای غالب احداث کرد. بهترین حالت این است که طول گلخانه تقریباً در امتداد جهت باد غالب محل بوده و نسبت به آن انحراف مختصری داشته باشد. گلخانه‌های قوسی(تونلی یا Quonset یا هافمن) که دارای سقف و دیواره کمانی می باشد باد را به سهولت از روی خود عبور داده و بهتر از گلخانه ها زاویه دار دارای دیواره عمودی در برابر باد مقاومت می‌کنند.

4- دسترسی سریع به نیروی کار ارزان و همچنین دسترسی به امکانات جهت حمل و نقل که در صورت بهره گیری سریع منجر به کاهش هزینه های تولید خواهد شد که هدف نهایی مدیریت گلخانه است.

5- محل احداث عامل تعیین کننده نوع سوخت مورد استفاده است. در گلخانه های دور از لوله های گاز مجبور به استفاده از سایر منابع انرژی به جای گاز می باشند که به عنوان ارزان ترین و پاک ترین منبع انرژی به شمار می رود.

6- در احداث گلخانه های تجاری آب به دلیل استفاده گسترده آن از فاکتورهایی است که کمیت و کیفیت آن حائز اهمیت است. یون های سدیم، کلر و بی کربنات باعث کاهش کیفیت آب، صدمه به گیاه و در نهایت افت محصول خواهد شد. استفاده از آب چاه به دلیل اینکه آب لوله کشی ممکن است دارای فلوراید باشد(فلوراید برای گیاهان مضر است) مطلوب تر است. آب رودخانه هم ممکن است به عوامل بیماری زا آلوده باشد.

7- در هنگام احداث گلخانه توجه به جهت مطلوب جهت بهره برداری از تابش نور اپتیمم یک فاکتور مهم به شمار می رود. مخصوصاً در زمستان که شدت نور عامل محدود کننده ی رشد است، نمود پیدا می‌کند. به طور کلی و به عنوان یک قاعده گلخانه های تک واحدی در عرض های بالاتر از40 درجه شمالی در امتداد شرق به غرب ساخته می شوند تا قادر باشند نور آفتاب زمستانی که زاویه تابش و شدت پائینی دارند را به نحو مناسب دریافت کند. در عرض های پائین تر از40 درجه شمالی به دلیل اینکه زاویه تابش نور خورشید به مراتب بیشتر است امتداد شمالی- جنوبی مناسب تر است. در گلخانه های بهم پیوسته در تمام عرض جغرافیایی جهت شمال به جنوب مطلوب تر است. جهت شمال به جنوب باعث می شود که سایه در طول روز در عرض کف گلخانه حرکت کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد